ellenloopt.reismee.nl

Toscane II

Al een eind gevorderd in de Toscane. Het weer blijft prachtig. Bergop is het soms in dr brandenre zon mij een beetje te warm. Gisteren een zware dag gehad, een paar keer veel moeten zoeken rn de etappe was heel lang. Dus daar kwamen nog een paar km bij. Toen ik in de plaats vsn de herbrrg kwam, bleek die nog ong. 10km weg. Gelukkig hrbben toen twee lieve Italianen met de auto gebracht en voor de deur afgezet. Ik sliep in een klooster, samen met een Italiaan. We hebben samen gegeten, en ook dat was vermoeiend. De conversatie was in ghet Frans en hij bleek filosofisch ingesteld. Om dan in het Frans te antwoorden valt niet mee, na 35 km wandelen!! Maar met google translate bij de hand kwamen we een heel eind! Vandaag een rustife dag. Ong. 18 km gelopen en nu al een tjjdje op de plaats van bestemming, voor vandaag. Ik kon niet verder omdat er geen herberg te vinden was op het volgende traject. Morgen loop ik naar Siena. Daar overnacht ik en dan ben ik alweer bijna uit de Toscane. Het is nog ong. 300km lopen. Vanuit Delft heen en weer naar Arnhem. Ik heb er dus ong 500km opzitten. Er zijn weinig pelgrims die ook zo'n eind lopen. De meesten doen een stukje Toscane en houden er dan mee op. Het zijn mensen mrt Paasvakantie. Zo lanzaam begin ik uit te kijken naar het einddoel, Rome!

Lucca

Lucca!! Puccini-stad in de Toscane. Maar veel te druk, ook al 's morgens om 11 uur. Pelfrimsstempel gehaald in de Dom en nu weer op pad naar buiten. Hele mooie stad, door de porte donati naar binnen en door de porte elisa weer naar buiten. Het us hier één groot openluchtmuseum.

Toscane I

Gisteren in de Toscane aangekomen. Ik loop de hele Toscane van noord naar zuid. Gisteren was hrt een moeilijke etappe, steil naar beneden over glibberige stenen. Ik was 's avonds zo moe, vroeg naar bed!!

Vandaag al weer stukken beter en de bergen zijn voorlopig uit zicht. Rond Siena wordt het weer op en neer. Onderweg zie je toch nog steeds dat Italianen van ales langs de kant van de weg smijten. Vandaag een wc spoelbak, kinderwagen, verwarmingsketel en honderdduizend andere dingen gezien. Zo zonde van de natuur!!

Alles bij elkaar heb ik bijna 300 km gelopen. Nog 100 en ik zit al op de helft!! Zo meteen eten met een Francaise, een aardoge vrouw waar ik de kamer mee deel. Tot nu toe valt het eten tegen, ik hoop dat het vanavond lekker is!!

Apennijnen

Vandaag 600 m. omhoog gelopen. Wat is dat veel!! Sons ging het zo steil, dat ik blij was met mijn stokken. Helaas was hrt erg mistig. Mijn reisgids was lyrisch over de mooie uitzichten onderweg, maar ik heb dus niets gezien. Door de mist was het pad erg nat. Dus ook de stenen. Ik lette goed op, dat ik niet over de stenen zou uitglijden, toen lag daar een gladde tak. Pats, Ellen in de bosjes. Niets gebeurd, geen publiek, dus het was niet erg. Onderweg nog een verkeerd birdje, waardoor ik heb lopen dwalen. Mijn telefoon gps kan vaak geen signaal ontvangen. Dan mort ik op mijn orientatiegevoel lopen. Dat gaat vaak mis. Uiteindelijk komt alles goed en heb ik een prima b&b gevonden. Geen herberg vanavond, maar een schone kamer. De afgelopen 2 nachten was het een vieze bende. Geel/groen uitgeslagen douches en plakkende vloeren. Allemaal niet zo erg, hrt is een bed voor 5 euro, maar nergens je handdoek kunnen drogen omdat alles roestig is ... Vandaag is het koud en nat, wel zo prettig na de 25 graden van afgelopen dagen. Morgen naar de top van de Apennijnen!!

Parma

Sinds gisteren loopt het veel beter. Het gaat op en af, de eindeloze rijstvelden zijn verdwenen. Hartelijke dank voor alle lieve woorden ter bemoediging!! Gisteren ben ik een pelgrim tegengekomen en vanavond hebben we ook dezelfde herberg. Er is ook nog een derde pelgrim, ineens wordt het druk! Maar gelijk een stuk gezelliger. Het weer is prima, de hele dag zon en rond de 25 graden. Het eten valt een beetje tegen, niet alle Italianen zijn goede koks! Morgen gaat het steil de bergen in, ben benieuwd hoe het gaat.

Emilia Romagna

Zo, Lombardije ben ik uit en de eerste 100 km in mijn zak. Zit nu heerlijk aan de cappucino, eigenlijk al mijn tweede. Het smaakt heerlujk en ik heb het verdiend. Het is nu 3 uur en ik heb net 25km over een afsluitdijk gelopen. Alleen maar alsfalt, niemand te zien alleen een rechte weg. Geen beschutting, geen taverne en op hrt laatst langs en drukke weg. Ik ga ju nog een uurtje wandelen en dan ben ik in de volgende herberg. Vannacht was ik in een hele grote, een middeleeuws bouwwerk dat tot herberg verbouwd was. Ik ben ontvangen door de burgrrmeester.

Benieuwd wat me straks te wachten staat!

Ps. Ik haal niet alle tikfouten eruit. Als ik denk dat het te begrijpen is, laat ik het staan. Ik word al een beetje lui ...

Mortara

He he, aangekomen in Mortara. Wat een reis! Vanmorgen om half 7 uit huis, dus ruim 15 uur onderweg. Ik moest nog 2 uur in Novara wachten op mijn aansluiting, en aangekomen in Mortara is mijn gereserveerde hotel veranderd in een sushi all you can eat. Gelukkig was er tegenover nog een albergo, daar ben ik nu. Het regent hier nl. keihard, ik hoefde dus niet lang door de regen. Dat ik aangekomen ben, geeft me veel rust. Het was best spannend met alle overstappen en de omweg via Barcelona. Ik was zo bang dat de rugzak niet meegereisd was!! Maar alles is goed, zit nu mrt een lekker biertje en ga zo meteen naar bed. Morgen staat het onrbijt om 8 uur klaar, dus ok kan rond 9 uur aan de eerste etappe beginnen. Zoooooooo'n zin in!!

Tilburg

Vandaag gezellig naar Tilburg, rondje musea doen. Maar vooral ook lekker kletsen, zeuren, klagen. We hebben natuurlijk ook veel lol, lachen en gieren. Gewoon, ontspannen!!